کد مطلب:223196 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:344

مسیر کنونی اهواز به شیراز

مسیر كنونی اهواز به شیراز

از اهواز به «كریمت» نوزده كیلومتر و از آن جا به كوپال، سی و دو كیلومتر است. از كوپال دو راه وجود دارد كه هر دو راه از طریق جاده اسفالته به رامهرمز می رسند. در حدود بیست و هفت كیلومتری كوپال به سمت هفتگل یك راه شنی است كه از «یعار» به «مربچه» و از آن جا به رامهرمز منتهی می شود، ولی راه مستقیم كوپال به رامهرمز طولانی تر است و قریب هفتاد كیلومتر است. از رامهرمز به بهبهان، چند راه خاكی و اسفالته وجود دارد كه راه متداول آن از «دوكوهك» به فاصله هشت كیلومتر، «رستم آباد» پنج كیلومتر، «سلطان آباد» شانزده كیلومتر، «كهله» چهارده كیلومتر، «ارمش» شش كیلومتر و از آن جا به «جایزان» نه كیلومتر است. در مسیر راه سلطان آباد كه مسیری قدیمی است و جاده ای شنی دارد، راه جاده شنی و اسفالته به هم می پیوندد و تا حوإلی بهبهان ادامه می یابد. در جایزان به سمت «جولكی» راه اسفالته به دو راه منتهی می شود و از آن جا راهی است به سمت «آغاجاری» و ادامه راه به «بهبهان» ختم می شود. از جولكی راه ادامه می یابد و به حوإلی «بید بلند» می رسد كه مسیر راه حدود دوازده كیلومتر است. سپس از آن جا به منطقه ای در انشعاب رود مارون منتهی می شود كه به «كره سیاه» مشهور است. رود مارون از حوإلی رامهرمز و از سلطان آباد تقریباً به موازات جاده در فاصله چند كیلومتری امتداد می یابد و به كره سیاه منشعب می شود و شعبه ای از آن كنار رود خیرآباد كه در قدیم به رود طاب مشهور بوده به سوی بهبهان راه می پیماید. در ادامه راه از كره سیاه به سمت بهبهان از یك دو راهی گذشته و به فاصله ده كیلومتر به جاده بهبهان - آغاجاری می پیوندد كه تا بهبهان، شش كیلومتر فاصله دارد. در فاصله نوزده كیلومتری بهبهان خیرآباد قرار دارد و رودی نیز به همین نام از آن جا می گذرد، این رود از سمت جنوب به سوی سردشت می رود و در حوالی سردشت رود دیگری به نام آب رزك به آن می پیوندد و هر دو رود به رود بزرگتری كه زهره نام دارد می ریزند و این رود، به هندیجان می پیوندد و از طریق هندیجان به خلیج فارس می رسد.

از خیرآباد به سمت «لیشتر» بیست و دو كیلومتر راه است و از آن جا به «خان عوضی» می رویم با مسافت پانزده كیلومتر و از آن جا تا «دوگنبدان» (گچساران) هیجده كیلومتر است. از دو گنبدان تا «امامزاده جعفر» هیجده كیلومتر و سپس تا «اللّه اكبر» نه كیلومتر و از آن جا تا «خان أحمد» نه كیلومتر و سپس تا «كته» ده كیلومتر فاصله دارد (باشت در پنج كیلومتری كته است). مسیر ادامه می یابد به مسافت چهارده كیلومتر تا «كوپا» و از آن جا نه كیلومتر تا «دِه نو» و از آن جا دوازده كیلومتر كه بپیماییم به یك دو راهی می رسیم كه یك راه به سمت جنوب و دیگری به سمت شمال امتداد می یابد، راه أوّل به «فهلیان» و از آن جا به «نورآباد» و راه دیگر از «آبشار» و «مورگا» به «یاسوج» می رود كه انتهای این دو راه در نهایت به شیراز منتهی می گردد. امروزه اگر كسی بخواهد از اهواز در مسیر یاسوج به شیراز برود این راه را انتخاب می كند، اما امروزه راه دیگری متداولتر است و آن راهِ «نورآباد» (ممسنی) از «چنار شاهیجان» به «دشت ارژن» و از آن جا به شیراز می روند.

( آثار العجم، ص 445؛ شبهای پیشاور، ص 115؛ فارسنامه ناصری، ص 154؛ آثار الاحمدیه، ص 10 - 8؛ بحار الأنوار، 11/صلی الله علیه واله علیه السلام 2؛ جامع الانساب، ص علیه السلام علیه السلام ؛ رجال الكشّی، ص 294؛ منظومه نخبة المقال، ص 14؛ تحلیلی از زندگانی إمام كاظم علیه السلام ، 5/2 - 2علیه السلام 4؛ روضاة الجنات فی احوال العلماء والسادات، 0/1صلی الله علیه واله و 92صلی الله علیه واله ؛ الكنی و الالقاب، 322/2؛ شدّ الازار فی حطّ الاوزار عن زوّار المزار، ص 289. )

از دوراهی اخیر، یك جاده خاكی قدیمی وجود دارد كه نسبت به راه یاسوج به شیراز، میان بر محسوب می شود. این راه از مسیری به فاصله 5 كیلومتر، تا فهلیان به مسافت هفت كیلومتر از دوراهی فاصله دارد، و از ابتدای «فهلیان» مسیر جاده فوق در امتداد «رودشور» آغاز می شود و از آن جا به سمت «زیررود» و «سرنجلك» كه یك چهارراهی است و منتهی به «راشك»، «ده گپ» و «سورن آباد» می شود مسیر راه از سورن آباد ادامه می یابد. از آن جا دو راه یكی به سمت شمال و به «اردكان» و دیگری مستقیم به «مالكیدی» و از آن جا به جاده اسفالته می پیوندد، از این جا راه در جاده اسفالته تا اردكان (به سمت شمال) بیست و شش كیلومتر فاصله دارد و ادامه راه از «دالین» به شیراز تا حوإلی «خلار» بیست كیلومتر و تا «گلستان» كه در مسیر جاده اسفالته واقع شده سی و سه كیلومتر است و از گلستان تا ابتدای «جاده قلات» هشت و تا «گویم» دوازده كیلومتر است. از گویم راه به مسافت شش كیلومتر ادامه می یابد و به «بزین» می رسد و از آن جا تا شیراز حدود پنج كیلومتر فاصله است. اما اگر خواسته باشیم از مسیر دیگری (جاده بوشهر) كه راه متداول امروز اهواز به شیراز است بگذریم، باید از فهلیان بعد از سپری كردن ده كیلومتر به نورآباد (ممسنی) آمده و از آن جا به مسافت چهارده كیلومتر به سمت «سراب بهرام» و سپس به مسافت دوازده كیلومتر به «گلگون» و از آن جا به مسافت یازده كیلومتر به «چنار شاهیجان» بیاییم. این منطقه در مسیر یك سه راهی قرار دارد كه در امتداد راهی كه آمدیم به سمت جنوب به كازرون می رود و راه دیگر به شیراز منتهی می شود كه از چنار شاهیجان به مسافت دوازده كیلومتر تا «تره دان» و هیجده كیلومتر تا «دوان» فاصله دارد. میان این دو راه جاده شنی است كه به «كوهمره» می رسد. دوان با فاصله تقریبی 5 كیلومتر از تنگ معروف «أبو الحیات» فاصله دارد و از ن جا به مسافت سی و شش كیلومتر به دشت «ارژن» و از آن جا به مسافت هشت كیلومتر به «چهل چشمه» می رسیم و از آن جا به فاصله دوازده كیلومتر به «خانه زنیان» و سپس با طی كردن چهار كیلومتر به سمت «حسین آباد» و از آن جا به فاصله چهارده كیلومتر به «ده شیخ» می رسیم، از ده شیخ تا «كشن» پنج كیلومتر و از آن جا تا شیراز حدود دو كیلومتر راه است.

( اطلس راههای ایران، مؤسسه گیتاشناسی، ص صلی الله علیه واله - 34. )